Održan je Okrugli stol “Mreža izviđačkih vještina”, 5.5.2025.

Mreža izviđačkih vještina – Okrugli stol u sklopu Festivala znanosti 2025.
U sklopu Festivala znanosti 2025., čija je ovogodišnja tema bila mreže, održan je okrugli stol pod nazivom „Mreža izviđačkih vještina“ u prostorijama IK Javor. Svoj doprinos okruglom stolu dali su: Karla Ižaković – psihologinja u sustavu socijalne zaštite, Mia Biberović – stručnjakinja za online sadržaj i komunikaciju, ravnatelj Pučkog otvorenog učilišta Osijek Marin Seleš te volonteri Izviđačkog kluba Javor Osijek i Udruge izviđača Slavonski Hrast. Zajednički su promišljali o ključnom pitanju:
Ako izviđaštvo pruža prostor za cjelovit razvoj djece i mladih, i to na ekonomski pristupačan način – zašto se onda više djece i mladih ne pridružuje izviđačkim aktivnostima?
Tijekom otvorene i konstruktivne rasprave identificirani su potencijalni razlozi slabijeg uključivanja s kojima se izviđačke udruge susreću, ali su i predložena rješenja za bolju vidljivost i veći doseg izviđačkog programa među djecom, mladima i njihovim roditeljima.
Potencijalni razlozi slabijeg uključivanja:
- Djeca su od najranije dobi uključena u mnoge aktivnosti te s istima nastave tijekom osnovne škole, dok izviđači s tom dobnom skupinom (vrtićkom) uglavnom ne rade.
- Težina komunikacije dugoročnih koristi. Roditeljima je teško objasniti koje se vještine i na koji način stječu jer se one razvijaju kroz dugotrajan proces, a ne kroz jednu radionicu.
- Djeca pokazuju manjak motivacije za aktivno sudjelovanje – više su orijentirana na konzumaciju nego na produkciju sadržaja (utjecaj tehnologije).
- Druge udruge i komercijalni programi nude slične sadržaje pod drugim nazivima, uz visoke cijene – roditelji često misle da je skuplje ujedno i bolje, ono što se više naplati daje resurse za jaču reklamu . Također – ne traži se duže sudjelovanje već je moguće sudjelovati samo na toj jednoj plaćenoj aktivnosti.
- Program provode volonteri – iako predani, ponekad nemaju dovoljno iskustva i motivacije, za razliku od plaćenih voditelja u drugim aktivnostima. No dodano je i kako često volonteri obave posao bolje od plaćenog zaposlenika.
- Mlađa djeca sve češće putuju s roditeljima na „atraktivnija mjesta“, pa im višednevna izviđačka putovanja nisu toliko zanimljiva.
- Roditelji često ne žele pustiti djecu u prirodu ili na višednevne aktivnosti jer misle da nisu dorasli tom “zadatku.”
- Program izviđača možda ne djeluje dovoljno atraktivno odnosno ne predstavlja se dovoljno atraktivno.
- Izviđačke udruge možda bi ostvarivale kvalitetniju suradnju sa školama kada bi više naših volontera bili psiholozi, pedagozi, učitelji, odgojitelji.
- Roditelji nerijetko žele besplatne kampove kako bi djeca provela vikend u prirodi bez njih, ali nisu spremni dovoditi djecu ili ih pustiti da sami idu na tjedne i ostale redovne izviđačke aktivnosti.
- Roditelji su preopterećeni šumom informacija iz raznih školskih, roditeljskih, slobodnih grupa. Ne odazivaju se na roditeljske izviđačke sastanke (koji su, po nama jako važni). S druge strane – možda je to znak da nam vjeruju.
Potencijalna rješenja:
- Izravna komunikacija s roditeljima – više individualnog pristupa i osobnog kontakta.
- Kvalitetnija prisutnost na webu i društvenim mrežama – sadržaj prilagođen današnjoj komunikaciji i interesima roditelja, orijentiran na rješenja problema današnjice (slaba socijalizacija, nisko samopouzdanje, niska razina samostalnosti, ovisnost o tehnologijama) koje nudimo.
- Bolja usklađenost broja aktivnosti i kvalitativnog sadržaja – naglasak na sadržaj i iskustvo.
- Jasna komunikacija vrijednosti i cijene – članarina od 60 € godišnje znatno je povoljnija od drugih aktivnosti (koje često iznose 40–50 € mjesečno).
- Suradnja s učiteljima – uključivanje učitelja u izviđačke aktivnosti kroz školske slobodne aktivnosti (za to mogu biti dodatno plaćeni).
- Edukacija volontera – jačanje kompetencija i sigurnosti voditelja.
- Izviđačka bilježnica sa kontinuiranim unosom realizacije izviđačkog programa za svakog člana – dobar je alat koji roditeljima omogućuje uvid u aktivnosti i napredak djeteta, a djeci stvara osjećaj ponosa i kontinuiteta.
- Veći broj aktivnosti s djecom predškolskog uzrasta.
Hvala svima koji su dali svoj doprinos održavanju ove aktivnosti.