Održan je Okrugli stol “Mreža izviđačkih vještina”, 5.5.2025.

Okrugli stol FZ 2025

Mreža izviđačkih vještina – Okrugli stol u sklopu Festivala znanosti 2025.

U sklopu Festivala znanosti 2025., čija je ovogodišnja tema bila mreže, održan je okrugli stol pod nazivom „Mreža izviđačkih vještina“ u prostorijama IK Javor. Svoj doprinos okruglom stolu dali su: Karla Ižaković – psihologinja u sustavu socijalne zaštite, Mia Biberović – stručnjakinja za online sadržaj i komunikaciju, ravnatelj Pučkog otvorenog učilišta Osijek Marin Seleš te volonteri Izviđačkog kluba Javor Osijek i Udruge izviđača Slavonski Hrast. Zajednički su promišljali o ključnom pitanju:

Ako izviđaštvo pruža prostor za cjelovit razvoj djece i mladih, i to na ekonomski pristupačan način – zašto se onda više djece i mladih ne pridružuje izviđačkim aktivnostima?

Tijekom otvorene i konstruktivne rasprave identificirani su potencijalni razlozi slabijeg uključivanja s kojima se izviđačke udruge susreću, ali su i predložena rješenja za bolju vidljivost i veći doseg izviđačkog programa među djecom, mladima i njihovim roditeljima.

Potencijalni razlozi slabijeg uključivanja:

  1. Djeca su od najranije dobi uključena u mnoge aktivnosti te s istima nastave tijekom osnovne škole, dok izviđači s tom dobnom skupinom (vrtićkom) uglavnom ne rade.
  2. Težina komunikacije dugoročnih koristi. Roditeljima je teško objasniti koje se vještine i na koji način stječu jer se one razvijaju kroz dugotrajan proces, a ne kroz jednu radionicu.
  3. Djeca pokazuju manjak motivacije za aktivno sudjelovanje – više su orijentirana na konzumaciju nego na produkciju sadržaja (utjecaj tehnologije).
  4. Druge udruge i komercijalni programi nude slične sadržaje pod drugim nazivima, uz visoke cijene – roditelji često misle da je skuplje ujedno i bolje, ono što se više naplati daje resurse za jaču reklamu . Također – ne traži se duže sudjelovanje već je moguće sudjelovati samo na toj jednoj plaćenoj aktivnosti.
  5. Program provode volonteri – iako predani, ponekad nemaju dovoljno iskustva i motivacije, za razliku od plaćenih voditelja u drugim aktivnostima. No dodano je i kako često volonteri obave posao bolje od plaćenog zaposlenika.
  6. Mlađa djeca sve češće putuju s roditeljima na „atraktivnija mjesta“, pa im višednevna izviđačka putovanja nisu toliko zanimljiva.
  7. Roditelji često ne žele pustiti djecu u prirodu ili na višednevne aktivnosti jer misle da nisu dorasli tom “zadatku.”
  8. Program izviđača možda ne djeluje dovoljno atraktivno odnosno ne predstavlja se dovoljno atraktivno.
  9. Izviđačke udruge možda bi ostvarivale kvalitetniju suradnju sa školama kada bi više naših volontera bili psiholozi, pedagozi, učitelji, odgojitelji.
  10. Roditelji nerijetko žele besplatne kampove kako bi djeca provela vikend u prirodi bez njih, ali nisu spremni dovoditi djecu ili ih pustiti da sami idu na tjedne i ostale redovne izviđačke aktivnosti.
  11. Roditelji su preopterećeni šumom informacija iz raznih školskih, roditeljskih, slobodnih grupa. Ne odazivaju se na roditeljske izviđačke sastanke (koji su, po nama jako važni). S druge strane – možda je to znak da nam vjeruju.

Potencijalna rješenja:

  1. Izravna komunikacija s roditeljima – više individualnog pristupa i osobnog kontakta.
  2. Kvalitetnija prisutnost na webu i društvenim mrežama – sadržaj prilagođen današnjoj komunikaciji i interesima roditelja, orijentiran na rješenja problema današnjice (slaba socijalizacija, nisko samopouzdanje, niska razina samostalnosti, ovisnost o tehnologijama) koje nudimo.
  3. Bolja usklađenost broja aktivnosti i kvalitativnog sadržaja – naglasak na sadržaj i iskustvo.
  4. Jasna komunikacija vrijednosti i cijene – članarina od 60 € godišnje znatno je povoljnija od drugih aktivnosti (koje često iznose 40–50 € mjesečno).
  5. Suradnja s učiteljima – uključivanje učitelja u izviđačke aktivnosti kroz školske slobodne aktivnosti (za to mogu biti dodatno plaćeni).
  6. Edukacija volontera – jačanje kompetencija i sigurnosti voditelja.
  7. Izviđačka bilježnica sa kontinuiranim unosom realizacije izviđačkog programa za svakog člana – dobar je alat koji roditeljima omogućuje uvid u aktivnosti i napredak djeteta, a djeci stvara osjećaj ponosa i kontinuiteta.
  8. Veći broj aktivnosti s djecom predškolskog uzrasta.

Hvala svima koji su dali svoj doprinos održavanju ove aktivnosti.

Podijeli s prijateljima:
X